Biz2Be: ‘Transparantie en flexibiliteit zijn de toekomst’

Magazines | Vallei Business nr 1 2014

Victor Beverloo, Biz2Be

‘Transparantie en flexibiliteit zijn de toekomst’

Op een lenteachtige middag ontmoet de redactie van Vallei Business Beverloo op de campus van Wageningen UR. We nemen plaats in de mooie aula van gebouw 115, Impulse, en al snel is merkbaar dat Beverloo weet waarover hij praat.

“Er zijn op het gebied van logistiek en manufacturing vanuit IT-perspectief baanbrekende, technologische doorbraken geweest die nog maar mondjesmaat worden toegepast. Ik zie dat nu de eerste verkenningen ontstaan bij de topbedrijven. Bij de kleine bedrijven is dat nog niet het geval, en daar zit wat mij betreft dan ook nog veel verbeterpotentieel. Neem Apple. Niemand vroeg om de iPad. Maar Apple heeft hem wel ontwikkeld en het bleek een doorslaand succes. En zo is het ook in de maakindustrie. Er zijn technologische ontwikkelingen waar je als bedrijf je voordeel mee kunt doen, waarmee je je werkkapitaal en investeringsbehoefte serieus kunt reduceren.”

Trends

Voordat we dieper ingaan op de technologieën, kaart Beverloo eerst een aantal trends aan. “De eerste trend is dat vooral volumeproductie uit Azië komt. Het is vanwege de lage loon- en grondstofkosten dus geen haalbare kaart om daartegen te concurreren. De tweede trend is de toenemende vraag naar flexibiliteit. Als je een auto aanschaft, kun je tegenwoordig bijna alles configureren. Of schoenen waar je je naam op kan laten borduren, je kunt het zo gek niet bedenken. En dat is het aardige, op het moment dat het om kleine series en flexibiliteit gaat, is onze regio ineens weer aantrekkelijk. De laatste trend is het online zijn. Tegenwoordig is iedereen online, en ik zie bedrijven in de maakindustrie daar eigenlijk nog té weinig mee doen. Veel maakbedrijven zijn met hun producten en diensten nauwelijks te vinden, en doen dus alleen zaken met de hun bekende partners.”

Transparantie

In Duitsland is begin 2012 door het kabinet Merkel het Industrie 4.0 beleid gelanceerd. Geen nieuwe technologieën deze keer, maar bestaande technologieën werden geïntegreerd: machines, producten en mensen worden onderling met elkaar verbonden en kunnen real time reageren op een klantvraag of verstoring. Beverloo: “Het planningsproces en de configuratie van producten wordt flexibeler. Maar dat vergt ook iets van de ondernemer; hoe gaat hij met zijn partners om? En hoe transparant word je? Transparantie klinkt voor sommige ondernemers vies, maar het is niet iets om bang voor te zijn. Je moet als ondernemer in de maakindustrie kunnen vertrouwen op zowel je toeleveranciers als je transporteurs. En die hele keten zou transparant moeten zijn voor de klant.”

Volgens de principes van Lean Manufacturing moet je pas beginnen met een stap als je zeker weet dat de volgende stap hem opvolgt. “Het heeft geen zin om vandaag iets te maken, terwijl je het pas over drie dagen kunt transporteren”, stelt Beverloo. “Eigenlijk is het kapitaalvernietiging, want ik voeg waarde toe en jij laat het drie dagen liggen. Dan kan ik net zo goed drie dagen laten beginnen met de productie.”

Volgens Beverloo wordt er zo nog te weinig gekeken. “Het is belangrijk dat bedrijven zich richten op specificaties, timing, volume, kosten en efficiency. En daar komende de baanbrekende technologische ontwikkelen uit de ICT om de hoek kijken. Die kunnen significant bijdragen aan de verbetering van het geschetste bedrijfsproces. Een ervan is dat de planningstechnologie een gigantische doorbraak heeft gemaakt. Soms duurde het doorrekenen van orders over alle fabrieken van een fabrikant 12 uur! Tegenwoordig is het werkgeheugen van computers zoveel keer krachtiger dan jaren geleden, dat het doorrekenen tegenwoordig in een split second gaat. Bedrijven kunnen hierdoor dus realtime sturen, zodat er geen verschil meer is tussen planning en uitvoering. Op die manier kun je duidelijke afspraken met je klant, omdat je weet hoe het hele proces in elkaar steekt en, belangrijker, hoeveel doorlooptijd het kost.”

Mindset

Deze nieuwe manier van werken vergt een compleet andere mindset voor ondernemers, omdat met dit niet gewend is. Beverloo: “Ik zei eerder al dat transparantie niet altijd even welkom is. Het heeft geen zin om het tegen te gaan, ik denk dat bedrijven die dat doen over een paar jaar geen bestaansrecht meer hebben omdat andere bedrijven dan geen zaken meer met ze willen doen. Dus ja, het vergt een andere mindset. En dat is niet onmogelijk. Als je voorloper bent, heb je altijd een voorsprong.”

Biz2Be

Cerise 15, 6708 LG Wageningen

T: 06-51593202, I: www.biz2be.nl, E: info@biz2be.nl

Biz2Be is een managementadviesbureau uit Wageningen dat zich richt op business controlling voor het Midden- en Kleinbedrijf in de maakindustrie en logistiek. Eigenaar Victor Beverloo is ruim 25 jaar geleden begonnen met financieel advies en controles, maar kreeg niet lang daarna te maken met logistiek en manufactering en dat is vandaag de dag niet anders.

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by